Geraffineerde koolhydraten: waarom kan je ze beter vermijden
19 augustus 2020 

Geraffineerde koolhydraten: waarom kan je ze beter vermijden

Hoe komt het toch dat geraffineerde koolhydraten zo onweerstaanbaar aantrekkelijk zijn? Want het gaat eigenlijk altijd over een verslaving aan koekjes, chips of chocolade. Vrijwel nooit over een verslaving aan bleekselderij.

Wat maakt dat die geraffineerde koolhydraten zo verslavend zijn? Hoe gaat je lichaam hiermee om. En wat betekent het nu echt voor je gezondheid en je vetopslag als je die geraffineerde koolhydraten blijft adoreren?

Ontdek in deze blog hoe je makkelijk dat verslavende patroon van geraffineerde koolhydraten eten kunt doorbreken.

Dit klinkt misschien een beetje apart. We worden doodgegooid met koolhydraat-arme diëten. Ik hoor ook regelmatig mensen zeggen dat ze geen koolhydraten eten. Dat lijkt me sterk, want dan zou betekenen dat ze ook geen groente en fruit eten.

Wat eigenlijk bedoeld wordt, is dat ze wel ongeraffineerde koolhydraten eten, maar geen geraffineerde koolhydraten.

De ongeraffineerde koolhydraten zijn de natuurlijke koolhydraten. Dit zijn de koolhydraten in hun natuurlijke vorm zonder dat er een industriële bewerking aan te pas is gekomen.

De geraffineerde koolhydraten zijn al die producten waar op de één of andere manier iets mee is gedaan of waar iets aan is toegevoegd.

Het gaat dan om alle bewerkingen die het product langer houdbaar maken, een mooiere kleur geven, fijnmalen en een betere geur geven. Dat zijn dus bijna alle producten die je in een gemiddelde supermarkt vindt. Het zijn de moderne producten die de voedselindustrie heeft bedacht om jou te verleiden ze te kopen en te eten. Zodat je ze daarna nog meer wilt kopen en eten.

Met natuurlijke koolhydraten worden groenten en fruit bedoeld. Maar ook met deze natuurlijke koolhydraten moet je nog wel een beetje oppassen. Afgezien van de vitaminen en mineralen in bijvoorbeeld het fruit, zijn er fruitsoorten die veel suikers bevatten. En daarmee een ongunstig effect kunnen hebben op je vetverbranding.

Voorbeelden van natuurlijke, maar suikerrijke koolhydraten zijn:

  • bananen
  • mango’s
  • rozijnen

Deze vruchten bevatten nog relatief veel fructose. En fructose wordt verwerkt door de lever. De lever zet de fructose om in glucose. Dit is de brandstof voor je lichaam zodat je voldoende energie hebt om je taken te kunnen uitvoeren. Maar als je teveel fructose binnenkrijgt, dan kan de lever het niet verwerken naar glucose. Het overschot wordt direct omgezet naar vet.

De aangemaakte glucose doet je bloedsuikerspiegel stijgen, waardoor je alvleesklier aan de slag gaat om insuline te produceren. Die insuline moet er dan weer voor zorgen dat de glucose getransporteerd wordt naar de cellen.

Je merkt wel, het is een heel proces dat nauw met elkaar samenhangt. En een banaantje op z’n tijd is prima te doen. Vaak stop je ook wel na één banaan. Het risico dat je meteen een hele tros naar binnen werkt, is niet zo groot.

Maar wat te denken als je zit te knabbelen aan een koekje, en nog één en nog één…

Geraffineerde koolhydraten

Je lever ziet heel wat geraffineerde koolhydraten op zich afkomen en misschien tegen de tijd dat je aan je vierde koekje begint, is het genoeg geweest. Er ontstaat een overschot aan fructose. Je weet nu wat dat betekent: vetopslag.

Minder zoete vruchten lijken daarom weer een beter alternatief als het gaat om natuurlijke koolhydraten. Dit zijn onder andere:

  • appels
  • aardbeien
  • peren

In alle gevallen hebben de bovengenoemde koolhydraten nog het voordeel dat ze vitaminen en mineralen bevatten. En in de meeste groenten en fruit komt fructose wel voor. Dus helemaal vermijden doe je het niet. En dat is ook niet nodig. Je lichaam heeft fructose nodig om daar energie uit te halen.

Maar een banaan is dan wel altijd nog een betere keuze dan een tarwekoekje met chocoladedots.

Geraffineerde koolhydraten zijn door de bewerkingen een groot deel van de vitaminen en mineralen verloren. En het zijn juist deze bewerkte voedingsmiddelen die jou verlangend aanstaren vanuit het schap in de winkel. Zo van: “pak me”. En dat doe je, want je kunt de verleiding niet weerstaan.

Hoe komt het toch dat geraffineerde koolhydraten zo geraffineerd te werk gaan. Dat ze jou zover krijgen dat je tegen beter weten in ze telkens weer in je mond stopt. Terwijl je eigenlijk wilt afvallen.

De industriële bewerking maakt dat er voedsel gecreëerd wordt waar we dik van worden. En dat klinkt toch een beetje gek. Waarom zouden ze dat doen?

De fabrikanten hebben een winstoogmerk. Dus die willen dat jij zoveel mogelijk koopt. Jij koopt niet om het vervolgens weg te gooien. Nee, je eet het op.  Voor de fabrikanten heel fijn, want daarmee blijft er vraag en kunnen zij steeds meer verkopen. Kassa dus.

En omdat jij inmiddels zoveel lekker bent gaan vinden en de keuze is reuze, neem je meer mee dan je eigenlijk zou willen. Al dat eten, en vooral die producten met geraffineerde koolhydraten werken niet alleen verslavend, maar ook dikmakend.

Geraffineerde koolhydraten

En geraffineerd is het, want de moleculen in dit voedsel zijn zo klein dat het moeiteloos en snel omgezet wordt naar glucose. En je hebt al snel te veel glucose wat betekent dat de beschikbaar gekomen insuline ervoor zorgt dat de glucose getransporteerd wordt naar de cellen. Maar als de cellen genoeg hebben, dan wordt het restant opgeslagen als vet.

Verslavende werking van geraffineerde koolhydraten

Dat vet zorgt weer dat je lichaam minder gevoelig wordt voor insuline. Wat betekent dat je bloedsuikerspiegel stijgt en jij het gevoel hebt dat je trek hebt. Als je dan weer gaat eten, komt dit nog eens bovenop alles wat er al teveel is.

En natuurlijk heb je geen zin in een wortel of een stengel bleekselderij. Nee, je wilt vet, vaak suikerrijk voedsel. En zo houdt je een vicieuze cirkel in stand waarbij wilskracht je op de lange termijn niet gaat helpen. Want op onbewust niveau is er een overtuiging geïnstalleerd dat je die suikers echt nodig hebt.

Want je voelt het toch. Misschien trillen je handen zelfs of breekt het klamme zweet je uit. De welbekende suikerdip heeft bezit van je genomen en jij valt zo in die geraffineerde koolhydraten val. Onder het mom dat je echt wat suikers nodig hebt, anders ga je straks nog van je graatje.

Dit is koren op de molen van de voedselfabrikanten. Want jij blijft zo eten van voedingsmiddelen waar zij de meeste winst op maken. Je raadt het al, de meeste winst maken ze op de geraffineerde koolhydraten.

Misschien zie je weleens zo’n grote M voorbij komen op de snelweg. Of zie je zo’n billboard met daarop een uitgebreid menu van een fastfoodgigant.

Je kan tegen een kleine meerprijs een extra groot menu bestellen. Wat krijg je dan? Extra veel geraffineerde koolhydraten in de vorm van frietjes of frisdrank. En nog voor een klein beetje extra ook nog een grote bak ijs erbij. Wonderbaarlijk genoeg krijg je in dat extra grote menu nog steeds datzelfde dunne plakje vlees. Vlees omwikkeld met nog meer geraffineerde koolhydraten. Dit keer vermomd als brood.

En terwijl jij denkt dat je een topdeal hebt gemaakt met je extra grote burgermenu, heeft in werkelijkheid alleen de voedselindustrie en de Fast Food keten een goede deal gemaakt.

Jij bent de verliezende partij. Want jij bent met al die extra geraffineerde koolhydraten bezig om je gezondheid te ondermijnen. Je lichaam moet hard werken om die glucose weg te werken. En die strijd zal het verliezen als je structureel teveel geraffineerde koolhydraten tot je neemt.

Geraffineerde koolhydraten

Met alles wat ik hiervoor heb beschreven hoe jouw lichaam omgaat met die geraffineerde koolhydraten, zal het je niet verbazen dat je cellen hier niet blij van worden. In ieder geval zal er vet worden opgeslagen en dat gebeurt vaak ook nog op plaatsen waar jij dat liever niet hebt.

Je kunt natuurlijk de verantwoordelijkheid leggen bij de voedselindustrie. Als zij dit hele circus niet zo hadden opgetuigd dan was jij niet in deze val terecht gekomen.

Maar ja, zij hebben een winstbelang. En dat pakken ze slim aan. Je kunt het ze niet kwalijk nemen. Zij zullen niet stoppen met produceren van producten die vol zitten met geraffineerde koolhydraten.

Dus jij bent aan zet. Jij kan dit hele proces doorbreken. Door een lange neus te maken naar de voedselindustrie en te zeggen: ik heb jullie door. En vanaf nu ga ik het even heel anders aanpakken.

Want met de Zelfhypnose sessie Stop de Suikerverslaving kun jij heel eenvoudig die behoefte aan die geraffineerde koolhydraten doorbreken. Door je onbewuste te laten weten dat die hele verslaving geen goed idee is. Dat het vanaf nu anders mag.

Daarmee bevrijd je jezelf uit die geraffineerde koolhydraten val. Wat een opluchting. Je lever wordt blij, je alvleesklier kan zijn geluk niet op en je cellen krijgen niet nog meer vet te verwerken. Sterker nog, de vetverbranding kan op gang komen.

Over de schrijver
Als Hypnotherapeut zie ik dagelijks de gevolgen van de negatieve verhalen die mensen zich op onbewust niveau vertellen. Zo hebben veel mensen niet in de gaten dat ze risicomijdend zijn geworden. Ze durven zich niet te laten zien uit angst voor afwijzing of kritiek. En leggen de lat hoog op zoek naar bevestiging en waardering. De druk en dieperliggende angsten leiden tot ongelooflijk veel stress. En stress zorgt voor veel narigheid zowel op fysiek- als mentaal vlak. Nu ik het hele mechanisme doorzie, voel ik het als mijn plicht om dit met zoveel mogelijk mensen te delen. Want het verklaart waarom op wilskracht gewoontes veranderen nooit zal lukken. Hiermee worden alleen symptomen bestreden en blijft de echte oorzaak bestaan, Ik wil jou stimuleren en helpen de echte oorzaak van de problemen die je ervaart op te sporen en op te lossen. Zodat ook jij heel eenvoudig een stressvrij lijf en leven kunt creëren.
Reactie plaatsen