Gezond eten voor mentale weerbaarheid
Stress
Birgit Smit
Stress
10/24/2020
2 min
0

Gezond eten voor mentale weerbaarheid

10/24/2020
2 min
0

Ze moet erlangs. Een fractie van een seconde kijk ik in haar bange, bruine ogen. Schichtig wendt ze haar blik naar de grond en schiet snel langs me.

Ik denk dat je een jaar of 15 is en ze heeft een tray met potjes appelmoes in haar handen. Terwijl het normaal een kakofonie van gelach en plezier is bij de vakkenvullers heerst er nu een zinderende stilte.  Dit meisje doet haar werk, evenals de andere jeugd die daar een zakcentje bijverdienen. De lol is eraf.

Afgezien van de medewerkers schuifelen de winkelende klanten door de gangen. Iedereen lijkt bang van elkaar. De angst is te lezen in de ogen en de houding. Een man duikt in elkaar als hij iemand uit een gang ziet komen. Schrikreacties. Net als dat meisje dat daar met haar potjes appelmoes stond.

Angst regeert. En het is pijnlijk om te zien. Want juist die angst zorgt voor een kramp waarin de gezondheid eraan gaat. En dat is zo niet handig om te doen. Maar het gebeurt wel.

Wat nog meer gebeurt bij angst, is dat het kritisch denkvermogen uitgeschakeld raakt. Sta je oog in oog met een tijger, dan ga je niet eerst even rustig en op je gemakkie bedenken wat je nu eens zult gaan doen. Nee, dan maak je dat je wegkomt. En wel meteen. Dat is instinct.

En vanuit dat instinct doe je dat wat nodig is om jezelf in veiligheid te brengen. Overleven en vanuit die staat van zijn, is er geen sprake meer van logisch en kritisch denken. Dat is simpelweg bezoedelt door angst.

Als mens, maar zeker ook als hypnotherapeut vind ik dit een zorgelijke ontwikkeling. Die angst doet eerder slecht dan goed. Angst zorgt niet voor redelijkheid. Angst zorgt voor primaire reacties, agressie en frustraties.

Het zorgt dat we dingen gaan doen om de realiteit te ontvluchten. En helaas gaat dat bij velen gepaard met een vlucht in verslavende middelen, zoals suikers, alcohol of sigaretten. De remmen gaat los en het wordt er allemaal niet beter op.

Stel dat we de angst er even uithalen. Het gaan zien als een situatie. Dan wordt het mogelijk om de logica terug te vinden. En dan wordt het makkelijker om bewuste keuzes te maken.

Zeker nu in virustijd, laat dan die overbodige, ongezonde en verslavende producten eens lekker in de winkel liggen. En ga naar huis met gezonde voeding.

Dan kom je in de spiraal naar boven. Want gezonder eten, maakt mentaal en fysiek weerbaarder. En zo wordt dat sterker en sterker. Maar zodra je het toestaat weer in de angst te schieten, zal je mentale en fysieke weerstand weer afnemen.

En zal de verleiding van buitenaf om te grijpen naar verslavende middelen, zoals onder andere suikers en alcohol, weer aantrekkelijker worden. Met als risico dat je zwicht en je weer in de negatieve spiraal terecht komt.

Als je weet waar je op kunt letten, dan is dat een heel goed idee om te zorgen dat je uit die angst blijft. Ga er boven hangen, kijk wat er gebeurt en zorg goed voor jezelf.

Wil je wat ondersteuning om je ongezonde tussendoortjes te verminderen? Ga dan vandaag nog aan de slag met de zelfhypnose Stop de Suikerverslaving.

Reacties
Categorieën